Bentley Systems: open data-ecosystemen ter bevordering van infrastructuurtechniek

Op de conferentie Year in Infrastructure benadrukt Bentley de waarde van open data-ecosystemen om de veerkracht en duurzaamheid van infrastructuur te verbeteren

Voorbeeld van een open data-ecosysteem dat door iTwin mogelijk wordt gemaakt om gebruikers toegang te geven tot fotorealistische Google 3D-tegels, gebaseerd op Cesium-technologie. (Foto: Bentley Systems)

VANCOUVER--()--(Year in Infrastructure 2024 van Bentley Systems) — Bentley Systems, Incorporated (Nasdaq: BSY), het softwarebedrijf voor infrastructuurtechniek, onthulde zijn visie op open data-ecosystemen ter bevordering van infrastructuurtechniek tijdens zijn jaarlijkse Year in Infrastructure-conferentie. Tijdens het evenement werden de leidinggevenden van Bentley vergezeld door vertegenwoordigers van wereldwijde techniek- en bouwbedrijven en eigenaar-exploitanten van infrastructuur om te bespreken hoe infrastructuurprofessionals de projectoplevering en de prestaties van activa kunnen verbeteren.

"De toekomst van infrastructuurtechniek ligt open", zei Nicholas Cumins, CEO van Bentley, tijdens zijn keynote-toespraak. "Het is flexibel, gezamenlijk en gebouwd op een fundament van gegevens die veilig kunnen worden gedeeld. Bij Bentley lopen we voorop en zorgen we ervoor dat de applicaties, platforms en oplossingen die we maken, voldoen aan de veranderende behoeften van onze sector."

Cumins legde uit dat infrastructuursectoren het zich niet langer kunnen veroorloven om in silo's te werken, met gegevens opgesloten in propriëtaire systemen. De veilige gegevensstroom is nodig om wereldwijde infrastructuuruitdagingen op te lossen, waaronder de uitbreiding van energienetten, modernisering van transportsystemen en het aanpassen van bestaande activa om te voldoen aan de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling.

Open data-ecosystemen
Omdat infrastructuurprojecten complex zijn en er meerdere organisaties, teams, disciplines en belanghebbenden bij betrokken zijn, hebben infrastructuurorganisaties een open ecosysteem voor hun gegevens nodig dat integratie en interoperabiliteit tussen verschillende tools en platforms mogelijk maakt.

Naast de Bentley Open-applicaties voor infrastructuurmodellering en -simulatie, waarmee gebruikers modellen van andere leveranciers kunnen bewerken, heeft Bentley de afgelopen tien jaar een robuust, open-source schema ontwikkeld dat specifiek is bedoeld voor infrastructuur. Het Base Infrastructure Schema van Bentley structureert en organiseert gegevens zodat ze kunnen worden opgevraagd, geanalyseerd en hergebruikt op meerdere platforms, waardoor infrastructuurprofessionals en organisaties de waarde van hun gegevens volledig kunnen benutten.

"Bij Bentley begrijpen we dat openheid niet alleen een kenmerk is, maar ook een noodzaak", zei Cumins. "Het gaat erom de hele sector samen vooruit te helpen. We hebben jaren besteed aan het verfijnen van dit raamwerk, zodat organisaties niet helemaal opnieuw hoeven te beginnen, en we verwelkomen anderen om te profiteren van de volwassenheid en rijkdom ervan."

Verbetering van georuimtelijke mogelijkheden
De waarde van open data-ecosystemen wordt aangetoond door de samenwerking van Bentley met Google, aangekondigd tijdens het Year in Infrastructure. De samenwerking integreert de breedte en diepte van georuimtelijke gegevens van Google met de software voor infrastructuurtechniek van Bentley.

"Wanneer deze gegevens worden gecombineerd met de expertise van Bentley op het gebied van infrastructuurtechniek, is het resultaat een ecosysteem waar gegevens naadloos kunnen stromen, waardoor gebruikers toegang krijgen tot de meest uitgebreide en bruikbare georuimtelijke inzichten die beschikbaar zijn", aldus Cumins.

De samenwerking bouwt voort op de recente overname door Bentley van Cesium, het fundamentele open platform voor het creëren van krachtige georuimtelijke 3D-applicaties. Cesium is de maker van de open standaard 3D-tegels (3D Tiles), die ook door Google wordt gebruikt. Door georuimtelijke 3D-gegevens te integreren met Cesium en het iTwin-platform van Bentley kunnen belanghebbenden hun assets, zowel bestaande als geplande, in een volledige, echte context visualiseren.

Deze technologie is toegepast op HS2, de hogesnelheidslijn die momenteel in aanbouw is in het Verenigd Koninkrijk. Om gemeenschappen en belanghebbenden te ondersteunen, ontwikkelde BBV (de Balfour Beatty Vinci Joint Venture) een interne applicatie die gebruikmaakt van Bentley's iTwin-platform voor digital twins voor infrastructuur, waarmee meerdere technische modellen gelijktijdig kunnen worden gestreamd. Gebruikers kunnen snel naar elk item navigeren, afbeeldingen genereren en flythrough-video's bekijken. Met Cesium worden 3D-tegels van Google gebruikt om georuimtelijke context te bieden om de navigatie te vergemakkelijken en de digital twin te verbeteren.

AI is een paradigmaverschuiving
Open data-ecosystemen maken gegevens toegankelijk, ook voor AI, wat Cumins een "paradigmaverschuiving" noemde voor infrastructuursectoren, die enorme hoeveelheden gegevens creëren tijdens ontwerp, bouw en exploitatie. Door AI toe te passen, kan infrastructuurdata worden geanalyseerd voor diepere inzichten.

De digital twin-oplossingen van Bentley passen bijvoorbeeld AI toe om de werking van de infrastructuur te verbeteren, waardoor ingenieurs assets in de gaten kunnen houden, beheren en optimaliseren. AI-agents analyseren digital twins om onderhoudsproblemen te identificeren en preventieve maatregelen aan te bevelen, waardoor kostbare storingen of veiligheidsrisico's worden voorkomen.

Cumins legde uit dat het potentieel van AI nog verder reikt, tot in de ontwerpfase van de levenscyclus van de infrastructuur. Infrastructuurorganisaties kunnen AI gebruiken en hun gegevens hergebruiken om repetitieve taken, zoals documentatie en annotatie, te automatiseren, waardoor ingenieurs zich kunnen concentreren op activiteiten met een hogere waarde. Tijdens de Year in Infrastructure-conferentie kondigde Bentley OpenSite+ aan, een nieuwe technische applicatie voor het ontwerpen van civiele locaties met generatieve AI-mogelijkheden, waaronder een ontwerpcopiloot die nieuwe niveaus van productiviteit en nauwkeurigheid zal stimuleren.

"Aan het eind van de dag zal de ware kracht van AI worden afgemeten aan het vermogen om de resultaten te verbeteren: duurzamere ontwerpen, snellere en veiligere bouwwerken en betrouwbaardere infrastructuursystemen. Als we naar de toekomst kijken, lijken de mogelijkheden eindeloos," zei Cumins.

Bentley Asset Analytics
Open data en AI kunnen samenkomen om de prestaties van assets te verbeteren. Omdat meer dan 95% van de infrastructuur die in 2030 in gebruik zal zijn, nu al bestaat, moeten eigenaar-exploitanten ervoor zorgen dat de bestaande infrastructuur veerkrachtig en efficiënt is en in staat is om aan de huidige en toekomstige eisen te voldoen.

Om deze uitdaging aan te gaan, kondigde Cumins Bentley Asset Analytics aan, een nieuw productportfolio dat bestaande producten en oplossingen combineert met nieuwe innovaties en recente overnames. Bentley Asset Analytics maakt gebruik van AI om inzicht te genereren in de toestand van bestaande infrastructuurassets, terwijl dure, handmatige activiteiten worden geëlimineerd.

Het portfolio omvat Blyncsy, dat het onderhoud van wegen en de inventarisatie van assets automatiseert door middel van crowd-sourced beeldmateriaal en AI, en OpenTower iQ, dat elke fase van de levenscyclus van telecommunicatietorens automatiseert door middel van beelden die door drones zijn vastgelegd, andere gegevensbronnen en AI. Bentley is van plan om een breed scala aan assetklassen te bestrijken en diverse technieken voor het vastleggen van gegevens, zoals IoT-sensoren en drones, te integreren om oplossingen te creëren voor eigenaar-exploitanten.

"We nodigen ingenieursbureaus uit om hierin met ons samen te werken. We willen ingenieursbureaus in staat stellen hun expertise uit te breiden naar assetoperaties, en we weten dat het waarmaken van de belofte van AI-gestuurde assetanalyse nauwe samenwerking vereist", aldus Cumins.

Vooruitblikkend
De conferentie Year in Infrastructure volgde op de recente viering van het 40-jarig jubileum van Bentley in september. Cumins maakte van de gelegenheid gebruik om na te denken over de kansen voor infrastructuurtechniek in de komende decennia.

"De sleutel om vooruit te komen, om de paradigmaverschuivingen van de komende 40 jaar te benutten, is het ontsluiten van de waarde van data. Laat u dus niet opsluiten. Zorg ervoor dat u de controle behoudt," zei Cumins. "Laten we AI gebruiken – de paradigmaverschuiving van onze generatie – om de resultaten voor de gebouwde en natuurlijke omgeving te verbeteren."

"Samen leggen we de basis voor een toekomst waarin open data-ecosystemen en AI naadloos samenwerken om een duurzamere en veerkrachtigere infrastructuur te creëren – voor een betere kwaliteit van leven – voor de komende generaties."

Over Bentley Systems
Bentley Systems (Nasdaq: BSY) is het softwarebedrijf voor infrastructuurtechniek. Wij bieden innovatieve software om de infrastructuur van de wereld vooruit te helpen en zowel de wereldeconomie als het milieu te ondersteunen. Onze toonaangevende softwareoplossingen worden gebruikt door professionals en organisaties van elke omvang voor het ontwerp, de bouw en de exploitatie van wegen en bruggen, spoorwegen en openbaar vervoer, water en afvalwater, openbare werken en nutsvoorzieningen, gebouwen en campussen, mijnbouw en industriële faciliteiten. Ons aanbod, aangedreven door het iTwin-platform voor digital twins voor infrastructuur, omvat MicroStation- en de Bentley Open-applicaties voor modellering en simulatie, de software van Seequent voor geoprofessionals en Bentley Infrastructure Cloud met ProjectWise voor projectlevering, SYNCHRO voor bouwbeheer en AssetWise voor activabeheer. De 5.200 collega's van Bentley Systems genereren een jaaromzet van meer dan 1 miljard dollar in 194 landen.

© 2024 Bentley Systems, Incorporated. Bentley, het Bentley-logo, Bentley iTwin, Bentley Open, Blyncsy, OpenSite en OpenTower zijn gedeponeerde of niet-gedeponeerde handelsmerken of servicemerken van Bentley Systems, Incorporated of een van haar directe of indirecte volledige dochterondernemingen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Pers: Chris Phillips, PR@news.bentley.com
Investeerders: Eric Boyer, ir@bentley.com

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Pers: Chris Phillips, PR@news.bentley.com
Investeerders: Eric Boyer, ir@bentley.com