Yamaha Motor: overzicht van de geconsolideerde bedrijfsresultaten - eerste jaarhelft van het boekjaar dat afloopt op 31 december 2024

Yamaha Motor Headquarters, Iwata, Shizuoka, Japan (Photo: Business Wire)

IWATA, Japan--()--Yamaha Motor Co., Ltd. (Tokio: 7272) maakt de geconsolideerde bedrijfsresultaten bekend voor de eerste helft van het boekjaar 2024.

Van HIDAKA, Yoshihiro
Voorzitter, CEO en vertegenwoordigend directeur

In de eerste jaarhelft van het boekjaar 2024 zijn we voor het tweede jaar op rij erin geslaagd om nieuwe records tot stand te brengen qua omzet en inkomsten. In ons hoofdsegment van bromfietsen zorgden de toegenomen verkoop van kwaliteitsvolle modellen in opkomende markten en andere factoren voor hogere omzet en liet ons meer winst boeken.

Wat get externe bedrijfssegment betreft, hebben hoge prijzen en interesten uiteraard invloed op de vraag, en nu er sprake is van besnoeiing op de interestvoeten in de Verenigde Staten, hebben scherpe fluctuaties in de wisselkoersen en andere ontwikkelingen het klimaat onzeker gemaakt. Terwijl veel ook van bedrijfssegment tot segment verschilt, verwachten we dat de felle concurrentiesfeer zal voortduren wegens verbeteringen van de producttoelevering door ons en onze concurrenten, waardoor de vraag afneemt en er ook andere gevolgen zijn. De prijzen voor verzendingen over zee neigen een opwaartse trend te vertonen, terwijl de kosten voor grondstoffen doorgaans in lijn liggen met de prognoses, als men de gevolgen van de wisselkoersen uitsluit.

Wat onze bedrijfssegmenten betreft, verwachten we dat de bromfietsen het verder goed zullen doen, maar voor recreatievoertuigen en Smart Power Vehicles verwachten we dat aanpassingen in de voorraad zullen leiden tot langdurige besnoeiingen in de productie. Wat het bedrijfssegment van Marine Products betrreft, blijven de nieuwe grote buitenboordmotormodellen die we dit seizoen lanceerden bij klanten zeer gegeerd, maar toch verwachten we dat de vraag zal afnemen, vooral in Europa en in de Verenigde Staten. We zullen verder blijven werken aan optimalisering van de voorraad, met onder andere productieaanpassingen die rekening houden met de vraag en de verkoop. Wat het segment Robotics betreft, verwachten we in de tweede helft van het jaar een herstel van de vraag te zien.

Om de winstgevendheid te verstevigen, zullen we de uitgaven onder controle houden, de productie-efficiëntie verbeteren en onze voortreffelijke segmentstrategie uitvoeren terwijl we ook aandacht besteden aan structurele verbeteringen wat de verliezen betreft die de bedrijfsactiviteiten ondergaan.

Geconsolideerde bedrijfsresultaten

De omzet van deze periode bedroeg 1.348,4 miljard yen (een stijging van 122,0 miljard yen of 10,0% in vergelijking met dezelfde periode van het vorige boekjaar) en de bedrijfsinkomsten bedroegen 154,4 miljard yen (een stijging van 12,9 miljard yen of 9,1%). De tussentijdse netto-inkomsten te danken aan eigenaars van parent bedroegen 113,1 miljard yen (een stijging van 9,8 miljard yen of 9,5%).

Voor de geconsolideerde boekhoudperiode van het eerste half jaar werd de U.S. dollar verhandeld voor 152 yen (een waardevermindering van 17 yen ten opzichte van dezelfde periode van het vorige boekjaar) en de euro voor 165 yen (een waardevermindering van 19 yen).

In het hoofdsegment van het bedrijf van de motorfietsen kenden Brazilië en India hogere totale verkoop van eenheden en hogere prijzen per eenheid, wat voor grotere omzet zorgde. Wat de bedrijfsinkomsten betreft, waren de effecten van hogere omzet in het segment van de motorfietsen en de inspanningen om kosten terug te snoeien toe te wijzen aan een zwakkere yen, wat voor deze periode meer winst opleverde.

*Vanaf dit boekjaar schakelt de groep Yamaha Motor om van J-GAAP (Japanse Generally Accepted Accounting Principles) naar IFRS (International Financial Reporting Standards), en als dusdanig werden de cijfers van het boekjaar 2023 naar IFRS-standaarden omgezet ten behoeve van vergelijking en analyse.

Resultaten per bedrijfssegment

Segment Land Mobility

De omzet bedroeg 896,1 miljard yen (een stijging van 98,6 miljard yen of 12,4% in vergelijking met dezelfde periode van het vorige boekjaar) en de bedrijfsinkomsten bedroegen 90,7 miljard yen (een stijging van 22,8 miljard yen of 33,6%).

Voor het segment van de motorfietsen steeg de verkoop van eenheden in de ontwikkelde markten zoals Europa en de Verenigde Staten, wat hogere cijfers opleverde in vergelijking met vorig jaar. De vraag in opkomende markten — in hoofdzaak Brazilië, India en Indonesië — steeg en zo steeg ook de verkoop van eenheden die voor de hele opkomende markt van het segment van de motorfietsen werd genoteerd. De omzet van het segment motorfietsen steeg dankzij de grotere verkoop van eenheden in Brazilië en India, en de hogere prijzen per eenheid. Wat de bedrijfsinkomsten betreft, zorgden een betere toelevering van segmentmodellen in opkomende markten, vermindering kosten en de voordelen van een zwakkere yen, bovenop de effecten van grotere omzet, voor meer winst.

Wat recreatievoertuigen (terreinwagens en ROV's) betreft, is de vraag gedaald tot onder het peil van vorig jaar, terwijl de verkoop van eenheden ruwweg gelijk blijft, maar een slechter wordende modelmix leidde tot minder verkoop. Bovendien droegen hogere uitgaven voor marketing, promotie en productie in combinatie met de feller geworden concurrentie bij tot minder winst voor het bedrijf.

Voor het segment van de Smart Power Vehicles, met name elektrische rolstoelen, elektrisch aangedreven fietsen (eBikes) en hun aandrijfeenheden (e-Kits), overschreed de verkoop van het aantal eBikes in Japan de cijfers van vorig jaar. In Europa, de hoofdmarkt voor Yamaha Motor e-Kits, bleven de voorraadaanpassingen van de markt echter voortduren en dit heeft geleid tot een daling in de verkoop van eenheden en in zijn geheel tot minder verkoop. Wat bedrijfsinkomsten betreft, zorgden de lagere verkoop van eenheden en een daling van de uitgaven voor promotie van de verkoop ervoor dat het SPV-segment minder winst boekte.

Segment Marine Products

De omzet bedroeg 297,7 miljard yen (een daling van 1,3 miljard yen of 0,4% in vergelijking met dezelfde periode van het vorige boekjaar) en de bedrijfsinkomsten bedroegen 53,2 miljard yen (een daling van 12,6 miljard yen of 19,2%).

De vraag naar buitenboordmotoren in Midden- en Zuid-Amerika bleef sterk, maar in Noord-Amerika en Europa leidden stijgende prijzen en interesten tot een daling in de vraag. Toch bleef de vraag naar buitenboordmotoren met hoge pk in Noord-Amerika stabiel. De verkoop van eenheden van nieuwe buitenboordmodellen was positief, maar de verkoop was lager voor het hele segment van de buitenboordmotor. Voor privévaartuigen deed het ongemak over stijgende rentes de klanten aarzelen om te kopen en de vraag daalde, maar de verkoop van eenheden steeg dankzij de verbeteringen om het gebrek aan onderdelen en de onderbrekingen in de toeleveringsketen van vorig jaar aan te pakken, waardoor het bedrijf zich toen verplicht zag om limieten op de producttoelevering op te leggen. Hierdoor was de verkoop en de winst voor het segment Marine Products in zijn geheel gedaald. De geconsolideerde bedrijfsresultaten van het halve jaar van Yamaha Motor omvatten eveneens de prestaties die men noteerde bij de Duitse fabrikant van elektrische mariene propulsie Torqeedo GmbH tijdens haar geconsolideerde boekhoudperiode van het tweede kwartaal (april–juni 2024).

Segment Robotics

De omzet bedroeg 45,9 miljard yen (een daling van 0,4 miljard yen of 0,8% in vergelijking met dezelfde periode van het vorige boekjaar) met een verlies van bedrijfsinkomsten van 0,4 miljard yen (in vergelijking met bedrijfsinkomsten van 5 miljard yen).

In de oppervlakmontagemarkt zorgden de lagere vraag naar kapitaalinvestering in Europa eveneens voor lagere verkoop van eenheden. Bij de industriële robots bleef de vraag gelijk in China en de verkoop is gedaald. Ook zorgde de grotere vraag naar toepassingen met generatieve AI en geavanceerde verpakking voor een grotere verkoop van Yamaha productieapparatuur voor back-end processen van halfgeleiders. Door toedoen van al deze ontwikkelingen stevende het segment van de Robotics in zijn geheel af op lagere verkoop en de bedrijfsinkomsten voor deze periode namen eveneens een duik.

Segment Financial Services

De omzet bedroeg 55,9 miljard yen (een stijging van 17,4 miljard yen of 45,3% in vergelijking met dezelfde periode van het vorige boekjaar) en de bedrijfsopbrengsten bedroegen 10,8 miljard yen (een stijging van 4,2 miljard yen of 63,2%).

Gezien de financiële vorderingen zijn gestegen, boekten we vooruitgang in het doorrekenen van aankoopinteresten op de klanten en dit dreef de omzet omhoog. Wat de bedrijfsopbrengsten betreft, werden bovenop de grotere inkomsten uit betalingen van interesten ook de geëvalueerde verliezen uit interestenswaps van het vorige boekjaar omgezet in geëvalueerde winsten voor dit boekjaar. Dit krikte de winst voor deze periode omhoog.

Segment Other Products

De omzet bedroeg 52,9 miljard yen (een stijging van 7,7 miljard yen of 17,1% vergeleken met dezelfde periode van het vorige boekjaar) en de bedrijfsopbrengsten bedroegen 3,6 miljard yen (in vergelijking met bedrijfsopbrengsten van 0,6 miljard yen).

Dez grotere vraag naar golf cars in Noord-Amerika stond acherop de stijging in verkoop van eenheden en de hieruit resulterende grotere omzet betekende meer verkoop en grotere winst voor het bedrijf.

Prognose van geconsolideerde bedrijfsresultaten

Met betrekking tot de geconsolideerde bedrijfsresultaten voor het boekjaar dat op 31 december 2024 afloopt, werden er geen wijzigingen doorgevoerd aan de prognose die op 14 februari werd gedaan, toen de resultaten van het bedrijf voor het boekjaar 2023 werden bekendgemaakt (met inbegrip van de vooropgestelde wisselkoersen):

Omzet: 2.600,0 miljard yen
Bedrijfsopbrengsten: 260,0 miljard yen
Netto-opbrengsten: 175,0 miljard yen

Basisbeleid met betrekking tot de verdeling van de winst en dividenden voor het huidige boekjaar

Wat het rendement voor aandeelhouders betreft, is het basisbeleid van het bedrijf om nadruk te leggen op het uitvoeren van consistente en voortdurende betalingen van dividenden terwijl rekening wordt gehouden met de vooruitzichten voor bedrijfsprestaties en investeringen voor toekomstige groei, het flexibel verdelen van rendement aan aandeelhouders op basis van de schaal van onze kasstromen met het totale uitbetalingspercentage bepaald op het bereik van 40% voor het cumulatieve totaal van de driejarige periode voor het beheersplan op middellange termijn.

Wat dividenden voor deze periode betreft, gezien er geen wijzigingen zijn aan de oorspronkelijk voorspelde geconsolideerde bedrijfsresultaten voor het boekjaar dat op 31 december 2024 afloopt, besloot het bedrijf om het verwachte jaarlijkse dividend op 50 yen per aandeel te houden en het tussentijdse dividend op 25 yen per aandeel.

Yayoi Tokutome
Afdeling bedrijfscommunicatie