Thoughtworks Technology Radar signaleert trend in tools die LLM's vereenvoudigen voor praktische AI-toepassingen

Loading media player...

Thoughtworks Technology Radar is a twice-yearly snapshot of tools, techniques, platforms, languages and frameworks.

AMSTERDAM--()--Thoughtworks (NASDAQ: TWKS), een wereldwijd technologisch adviesbureau dat strategie, design en engineering integreert om digitale innovatie te stimuleren, heeft vandaag de 31ste editie van de Technology Radar uitgebracht. Dit halfjaarlijkse rapport is samengesteld op basis van Thoughtworks' observaties, gesprekken en praktijkervaringen bij het oplossen van de meest complexe zakelijke uitdagingen van haar klanten.

Deze editie belicht de snelle groei van generatieve AI-tools, platforms en frameworks die ontwikkelaars helpen om niet alleen effectiever, maar ook verantwoorder te bouwen. De mogelijkheid om bijvoorbeeld het 'context window' te beheersen of gestructureerde output te krijgen, kan de bekende risico's van generatieve AI beperken en organisaties uiteindelijk in een betere positie brengen om generatieve AI succesvol in te zetten.

Hoewel het groeiende landschap van generatieve AI-tools aanzienlijke voordelen biedt aan gebruikers, vormt het navigeren door de omvang en diepte ervan een uitdaging. Thoughtworks adviseert organisaties daarom om goed na te denken over hun specifieke use cases - met name de doelstellingen en potentiële risico's - bij het overwegen welke tools ze willen adopteren. Bovendien moet het gebruik van deze tools hand in hand gaan met beproefde engineeringpraktijken die hoge betrouwbaarheid en kwaliteit waarborgen.

"Zoals verwacht domineerden generatieve AI en LLM's onze Technology Radar-discussies, maar wat echt opviel was hoe snel AI-gerelateerde tools, technieken en frameworks van experimentele fase naar echte toepassing zijn gegaan,” aldus Rachel Laycock, Chief Technology Officer bij Thoughtworks. "Er komen ontzettend veel AI-tools beschikbaar voor praktische problemen, maar het blijft cruciaal om deze te toetsen aan beproefde software-engineering principes. Alleen zo zorgen we voor een veilige, transparante en betrouwbare adoptie en inzet van AI."

Belangrijke trends uit de 31e Technology Radar:

• Valkuilen bij AI-gebruik: AI is een krachtig hulpmiddel, maar we zien ook risico's. Ontwikkelaars leunen soms te zwaar op AI, wat kan leiden tot mindere codekwaliteit en onnodige complexiteit. Het blijft mensenwerk: goed toezicht en degelijke ontwikkelpraktijken zijn nodig om AI een aanvulling te laten zijn op het ontwikkelproces, in plaats van een complicerende factor.
  • ‘Rust’ is allesbehalve roestig: Deze programmeertaal wordt steeds populairder, wat we terugzien in het groeiende aantal tools en bibliotheken dat ermee gebouwd wordt. Ontwikkelaars kiezen voor Rust vanwege de snelle prestaties en de ingebouwde bescherming tegen veel voorkomende programmeerfouten. Met een actieve community en een rijk ecosysteem heeft Rust zich ontwikkeld tot een vooraanstaande taal voor systeemprogrammering.
  • De opkomst van WebAssembly (WASM: WASM maakt het mogelijk om complexe applicaties direct in de browser te draaien. Door slim gebruik te maken van bestaande JavaScript-technologie kunnen ontwikkelaars nu krachtige apps bouwen die op elk platform werken, tegen lagere kosten. We waren verrast hoe vaak WASM ter sprake kwam in onze gesprekken - mogelijk staat deze technologie op het punt om door te breken.
  • Explosieve groei van AI-ondersteunende tools: Terwijl de AI-modellen zelf steeds krachtiger worden, zien we vooral een enorme toename in het aantal tools eromheen. Omdat ontwikkelaars de kernfunctionaliteit van generatieve AI niet direct kunnen aanpassen, ontstaat er een breed scala aan hulpmiddelen om AI-oplossingen op maat te maken. Dit doet denken aan de explosieve groei die we in 2015 zagen in het JavaScript-ecosysteem.

Wil je meer weten? Bekijk de interactieve versie van de Radar of download de PDF op www.thoughtworks.com/radar

- ### - <TWKS915>

Over Thoughtworks

Thoughtworks is een wereldwijd software- en technologie adviesbureau dat strategie, ontwerp en engineering integreert. Thoughtworks is wereldwijd met meer dan 10.500 mensen actief in 48 kantoren in 19 landen. De afgelopen 30+ jaar heeft Thoughtworks samen met klanten buitengewone resultaten geboekt door complexe bedrijfsproblemen op te lossen met technologie als onderscheidende factor.

Contact voor de pers:
Linda Horiuchi, global head of public relations