De nieuwe oplossingen voor koolstofanalyse van Bentley Systems helpen de koolstofvoetafdruk van infrastructuur te verkleinen

Voorbeeld van de oplossingen van Bentley op het gebied van koolstofanalyse: ingebedde koolstof-groepering van overeenkomende componenten voor rapportage (Foto: Bentley Systems)

VANCOUVER--()--(Year in Infrastructure 2024 van Bentley Systems) – Bentley Systems, Incorporated (Nasdaq: BSY), het softwarebedrijf voor infrastructuurtechniek, heeft vandaag de algemene beschikbaarheid aangekondigd van nieuwe oplossingen voor koolstofanalyse in iTwin Experience. Hierdoor kan de koolstofimpact worden beoordeeld en verminderd voor duurzamere infrastructuur. Met de nieuwe oplossingen voor koolstofanalyse kunnen infrastructuuringenieurs de koolstofrapportage vereenvoudigen, ingebedde koolstof eenvoudig visualiseren en snel alternatieven voor betere ontwerpen verkennen.

Ingebedde koolstof is de koolstofvoetafdruk van een asset voordat deze wordt gebouwd, inclusief de broeikasgassen die tijdens het bouwproces worden uitgestoten. De nieuwe oplossingen voor koolstofanalyse van Bentley bieden een 'cradle-to-gate'-beoordeling van de koolstofvoetafdruk van een ontwerp, van de winning van grondstoffen tot het verlaten van de fabriek, die de grootste bijdrage leveren aan ingebedde koolstof.

"Tussen nu en 2050 zal ingebedde koolstof gekoppeld aan nieuwe infrastructuur naar verwachting verantwoordelijk zijn voor de helft van de koolstofvoetafdruk van de wereld die vrijkomt, zelfs voordat de infrastructuur wordt gebruikt", aldus Savina Carluccio, Executive Director van de International Coalition for Sustainable Infrastructure (ICSI). "Gezien de aanzienlijke bijdrage aan de wereldwijde uitstoot, moet de sector met urgentie handelen om ingebedde koolstof op grote schaal te verminderen, als onderdeel van bredere inspanningen op het gebied van decarbonisatie en klimaatactie – van het benutten van een sterk verbonden en collaboratieve waardeketen tot het gebruik van nieuwe digitale technologieën die de selectie en het gebruik van alternatieve, koolstofefficiënte materialen in duurzame infrastructuurontwerpen mogelijk maken."

De nieuwe oplossingen voor koolstofanalyse van Bentley integreren de ontwerpgegevens van een gebruiker naadloos met de koolstofbeoordelingstool van diens keuze. Zo kunnen infrastructuurprofessionals de koolstofvoetafdruk rechtstreeks koppelen aan hun ontwerpkeuzes en de effecten dynamisch zien veranderen in herhaalde ontwerpen.

"Er zouden standaard koolstofbeoordelingen uitgevoerd moeten worden bij wereldwijde infrastructuurprojecten, maar het opmaken van koolstofrapporten is niet eenvoudig", zei Chris Bradshaw, Chief Sustainability Officer bij Bentley Systems. "Door gebruik te maken van de nieuwe oplossingen voor koolstofanalyse van Bentley kan de vervelende taak van koolstofrapportage worden getransformeerd in een soepel, geautomatiseerd proces. Hierdoor krijgen infrastructuurprofessionals meer inzicht in de koolstofimpact en kunnen ze sneller en makkelijker duurzame infrastructuur ontwerpen."

Traditioneel is het produceren van een koolstofanalyserapport een zeer handmatig, tijdrovend en duur proces, met meerdere stappen: gegevens in silo's organiseren, de gegevens in koolstofstatistieken vertalen en een eindrapport opmaken. Het proces wordt nog moeilijker voor grote, complexe infrastructuurprojecten, waarbij doorgaans sprake is van diverse belanghebbenden, gegevenssets, gegevensformaten en bouwmaterialen.

De nieuwe oplossingen voor koolstofanalyse van Bentley helpen hun klanten deze uitdagingen het hoofd te bieden door:

• Geautomatiseerde kwantificering van materialen: neem automatisch project- en assetgegevens, -bestanden en -modellen op basis van Bentley-software en andere bronnen op en voeg deze samen in een digital twin voor één vereenvoudigde weergave. Door overeenkomende ontwerpelementen slim te groeperen en gebruik te maken van geïntegreerde workflows, worden automatisch de precieze materiaalvolumes en hoeveelheden berekend die ontbreken in ontwerpbestanden. Zo zullen schattingen en verouderde spreadsheets tot de verleden tijd behoren.
  • Altijd weer eenvoudige rapportage: met één klik en binnen enkele minuten kan een zeer nauwkeurige cradle-to-gate registratie van ingebedde koolstof worden gegenereerd door integratie met een calculator voor koolstofbeoordeling naar keuze. Omdat alle gegevens dynamisch worden opgeslagen, kunnen gebruikers materiaalselecties aanpassen gedurende de levensduur van een ontwerp. Zo ontstaat een eenvoudig, herhaalbaar proces.
  • Geïntegreerde 3D-visualisaties: bekijk direct cradle-to-gate ingebedde koolstofuitstoot als eenvoudige heatmaps in de cloud, in een live 3D digital twin-model. Zodoende kunnen gebruikers binnen enkele minuten duurzame ontwerp- en materiaalalternatieven verkennen om tijdens de ontwerp- en bouwfase ontwerpen van hogere kwaliteit te creëren.

WSP, een wereldleider op het gebied van milieu- en duurzaamheidsadvies, maakt gebruik van de nieuwe oplossingen voor koolstofanalyse van Bentley via een programma voor vroege toegang, dat vorig jaar werd gelanceerd.

Kelvin Saldanha, Associate Director bij WSP, zei: "In het verleden waren er aanzienlijke uitdagingen bij het opmaken van een koolstofrapport voor een ontwerpvoorstel. Het brede scala aan methodologieën dat werd gebruikt om ingebedde koolstof te berekenen, maakte het proces bijvoorbeeld ondoorzichtig. Bovendien was het proces tijdrovend, omdat elk detail moest worden vertaald in een volledige koolstofevaluatie. De nieuwe oplossingen voor koolstofanalyse van Bentley geven ons ontwerpteam meer transparantie om betekenisvolle effecten van de koolstofvoetafdruk binnen elke ontwerpwijziging te berekenen, analyseren en rapporteren. Dit gebeurt in realtime met één druk op de knop, waardoor feedbackloops van maanden of weken worden verminderd tot enkele dagen."

Beschikbaarheid
De nieuwe oplossingen voor koolstofanalyse van Bentley zijn direct en zonder extra kosten beschikbaar voor gebruikers van iTwin Experience. Een aanvullende licentie voor een calculator voor koolstofbeoordeling (bijv. EC3 of OneClickLCA) is vereist. Gebruikers kunnen deze rechtstreeks bij de leverancier verkrijgen.

Over Bentley Systems
Bentley Systems (Nasdaq: BSY) is het softwarebedrijf voor infrastructuurtechniek. Wij bieden innovatieve software om de infrastructuur van de wereld vooruit te helpen en zowel de wereldeconomie als het milieu te ondersteunen. Onze toonaangevende softwareoplossingen worden gebruikt door professionals en organisaties van elke omvang voor het ontwerp, de bouw en de exploitatie van wegen en bruggen, spoorwegen en openbaar vervoer, water en afvalwater, openbare werken en nutsvoorzieningen, gebouwen en campussen, mijnbouw en industriële faciliteiten. Ons aanbod, aangedreven door het iTwin-platform voor digital twins voor infrastructuur, omvat MicroStation- en de Bentley Open-applicaties voor modellering en simulatie, de software van Seequent voor geoprofessionals en Bentley Infrastructure Cloud met ProjectWise voor projectlevering, SYNCHRO voor bouwbeheer en AssetWise voor activabeheer. De 5200 collega's van Bentley Systems genereren een jaaromzet van meer dan 1 miljard dollar in 194 landen.

© 2024 Bentley Systems, Incorporated. Bentley, het Bentley-logo en iTwin zijn gedeponeerde of niet-gedeponeerde handelsmerken of servicemerken van Bentley Systems, Incorporated of een van haar directe of indirecte volledige dochterondernemingen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Bentley-pers: Chris Phillips, PR@news.bentley.com
Bentley-investeerders: Eric Boyer, ir@bentley.com

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Bentley-pers: Chris Phillips, PR@news.bentley.com
Bentley-investeerders: Eric Boyer, ir@bentley.com