Deepfake-fraude verdubbelt: 49% van de bedrijven nu getroffen door audio- en videofraude, blijkt uit onderzoek van Regula

The 12% rise in audio deepfake incidents and the 20% rise in video deepfake incidents from 2022 to 2024 highlight the need for enhanced detection and prevention measures. (Graphic: Regula)

RESTON, Va.--()--In 2024 meldde elk tweede bedrijf wereldwijd incidenten van deepfake-fraude, wat een groeiende trend in AI-gerelateerde misdrijven in de afgelopen twee jaar laat zien. Ondertussen overtreft fraude met valse of gewijzigde documenten nu de door AI gegenereerde oplichting. Dit zijn de eerste bevindingen uit een nieuw onderzoek* β€œThe Deepfake Trends 2024” dat is uitgevoerd in opdracht van Regula, een wereldwijde ontwikkelaar van forensische apparaten en oplossingen voor identiteitsverificatie.

De onderzoeksgegevens van Regula laten een aanzienlijke stijging zien in de prevalentie van video-deepfakes, met een stijging van 20% van het aantal bedrijven dat incidenten rapporteert ten opzichte van 2022**.

Kristina – ks@regulaforensics.com

Kristina – ks@regulaforensics.com