Valtech accelererar tillväxten i Norden med ledarskapsrekryteringar

Utnämningen av Mats Johard till Managing Director, Olof Ålenius till Head of Growth och Claes Justesen till Director of Digital Commerce - alla för Norden - främjar Valtechs uppdrag att hjälpa företag att skapa och skala upp överlägsna upplevelser.

Mats Johard (l) och Olof Ålenius (r) (Photo: Business Wire)

STOCKHOLM--()--Valtech, den globala ledaren inom Experience Innovation, har knutit till sig tre branschveteraner för att driva tillväxt i Norden: Mats Johard som Managing Director, Olof Ålenius som Head of Growth och Claes Justesen som Director of Digital Commerce.

Med en fantastisk meritlista av att driva tillväxt, strategi och kundcentrerade upplevelser, bidrar Mats, Olof och Claes med ovärderlig erfarenhet och vision för att ytterligare lyfta Valtechs position som en innovationspartner i världsklass. De är en del av bolagets långsiktiga strategi att hjälpa Fortune 500 och välkända varumärken att möta moderna konsumentförväntningar, bygga starka tekniska fundament och etablera hållbar tillväxt.

“Med hur moderna företag utvecklas är det den perfekta tiden att börja på Valtech,” säger Mats. “Agila, innovativa och teknikledda företag med kunden i fokus utklassar stora, överdimensionerade företag. Valtech både föregår med gott exempel och driver på utvecklingen. Med detta sagt tror jag att vi kan gå ännu längre. Företagen har bara börjat kapitalisera på Experience Innovation och framtiden väntar på företag som är villiga att ta vara på den och ta ett stort kliv framåt.”

Mats Johard

Mats är en innovativ och entreprenöriell ledare med över 25 års erfarenhet inom IT/tech-branschen, inklusive ledande roller på globala företag som Cognizant och Capgemini. Han är känd för innovativa strategier som maximerar tillväxt på global nivå och har en framgångsrik meritlista av att hantera tillväxtfaser för företag.

Olof Ålenius

Mats och Claes får sällskap av Olof Ålenius, ny Head of Growth i Norden. Olof har över två decenniers erfarenhet av ledarskap och entreprenörskap, senast som partner och customer growth lead på EY och dessförinnan som vice VD på Doberman.

Claes Justesen

Även Claes har över 20 års erfarenhet av rådgivning och leverans av affärskritiska commerce-lösningar, som omfattar offentliga portaler, lead-genererande webbsidor och digitala marknadsplatser. Han kommer närmast från Deloitte Digital och kommer att driva Valtechs nordiska tjänsteerbjudande inom commerce med syfte att höja varumärkens förmågor inom digital handel.

Global expertis med regional förståelse

Mats, Olof och Claes expertis stärker ytterligare Valtechs förmåga att hjälpa nordiska varumärken att utvecklas lokalt och globalt. Deras globala erfarenhet och förståelse för regionala marknader - i kombination med Valtechs omfattande och innovativa syn på teknik, data, marknadsföring, design och kreativitet - kommer att vara en ovärderlig del av att stödja och stärka nordiska varumärken i en snabbt föränderlig och uppkopplad värld.

“Norden ligger långt framme när det gäller digital mognad, så de har en unik möjlighet att utvecklas och skörda frukterna av Experience Innovation, säger David Gompel, EVP Europe, Valtech. ”Valtech är unikt positionerat för att få det att hända. Vi är ett team av förnuftsmänniskor som kombinerar CIO- och CMO-agendan för att utmana det typiska angreppssättet inom affärstransformation. Det är därför kunderna väljer oss. Vi investerar i de talanger som driver den här agendan framåt. Vår kultur spelar också en viktig roll eftersom vi rör oss i samma riktning, oavsett var vi är baserade. Vi drivs av samma värderingar och ambitioner, och det är kraftfullt.”

Valtechs framfart i Norden

Utnämningen av Olof, Mats och Claes innebär att Valtech fortsätter att växa både globalt och regionalt.

Valtechs branschkunskap och erfarenhet har nyligen gjort det möjligt för kunder som Vestas, Electrolux, Wavin, BMW, Audi och Novo Nordisk att omvandlas och expandera till nya marknader. Genom att kombinera denna globala expertis med lokal marknadskunskap har Valtechs kundportfölj i Norden vuxit, framför allt inom industri, mobilitet och hälsovård.

Nyheten följer också Valtechs förvärv av konsultföretaget Kin + Carta, som arbetar med digital transformation. Sammanslagningen av de två företagen befäster Valtechs ledarskap inom Experience Innovation och stärker dess end-to-end-leverans, kapacitet och teknikpartnerskap inom moln, produktutveckling, data och AI för företag.

Om Valtech

Valtech, den globala ledaren inom Experience Innovation, finns till för att skapa ett bättre sätt att uppleva världen. Genom att leverera hållbara, människocentrerade digitala lösningar som förbereder företag för framtiden, gör vi det möjligt för varumärken att överträffa konkurrenterna och överträffa bästa praxis.

Vårt team på 8 000 personer i 24 länder skapar intelligenta, personliga upplevelser som blandar hantverk, kategorier och kulturer. I skärningspunkten mellan data, AI, kreativitet och teknik berör vi liv, får företag att växa och frigör värde i en digitalt accelererad värld. Bland våra kunder finns världens mest välkända varumärken, som L'Oreal, LVMH, Mars, P&G, Volkswagen, Dolby, Santander och BBC. Se vårt arbete på Valtech.com.

Rebecca Burgess (PR lead)
valtechglobal@rlyl.com

Rebecca Burgess (PR lead)
valtechglobal@rlyl.com