Nytt i Personio: Bättre medarbetarinsikter och prestationsbedömningar, anpassade arbetsflöden och löneutbetalningar ökar effekten för HR-team

Personio releases a series of advancements to further alleviate the burden of manual and time-intensive administrative tasks for HR teams. (Photo: Business Wire)

Sweden--()--Personio, Europas ledande HR-systemföretag för små och medelstora företag, har idag presenterat en rad förbättringar utformade för att minska administrationen för HR-team så att de kan fokusera mer på att leverera resultat för sina organisationer.

Dessa förbättringar annonseras samtidigt som lanseringen av Personios senaste undersökning, Workforce Pulse 2024: Så löser du personal- och engagemangsrelaterade utmaningar. Den visar att 32% av HR-beslutsfattarna anser att den viktigaste utmaningen som deras organisationer måste ta itu med under det kommande året är att behålla talanger. Detta följs av 29% som anser att man bör fokusera på att förbättra medarbetarnas välbefinnande och 27% som säger samma sak om att förbättra produktiviteten.¹

De nyheter som Personio presenterar idag hjälper HR-team att hantera dessa utmaningar med fler funktioner för personalanalys och utvecklingssamtal som kan anpassas dynamiskt, samt snabbare sätt att bygga och automatisera anpassade arbetsflöden.

– Att förstå våra kunders behov och lösa deras utmaningar är vår produktorganisations högsta prioritet. Och vi har alltid sett det som vår skyldighet att minska det enorma trycket på HR-team och effektivisera hur arbetet utförs. Jag är därför glad att kunna presentera en rad nyheter inom bland annat people analytics, automatisering av uppgifter och medarbetarutveckling, som gör det möjligt för HR att fokusera på strategiskt arbete med effekt på hela organisationen, säger Maria Angelidou-Smith, Chief Product and Technology Officer på Personio.

People Analytics: förbättrad datainsikt

HR-chefer är ofta överhopade av utspridd HR-data och isolerade system. Personios Workforce Pulse-undersökning visade att 68% av HR-cheferna höll med om påståendet att HR idag är en mer datacentrerad funktion än någonsin. Detta gör det utmanande för HR-teamen att omsätta datasinsikterna till informerade beslut, samtidigt som sammanställning av data kan ta tid och leda till en osammanhängande bild av organisationens HR-data.

Nya funktioner i Personios Personalanalys-modul tar itu med dessa utmaningar och möjliggör ett datadrivet beslutsfattande samtidigt som det blir enkelt att använda data inom systemet för att få kunskap om arbetsstyrkan i realtid. Dessa nyheter ger HR-chefer möjlighet att ta ut användbara insikter från aktuell data, för att driva strategier, medarbetarprogram och resursdiskussioner, samtidigt som de möjliggör en sömlös konsolidering av HR-data från en pålitlig källa.

Medarbetarutveckling: anpassningsbara processer för medarbetarsamtal

För HR-chefer kan det upplevas som en kamp att få en överblick över nyckeldata om medarbetarnas prestationer, samtidigt som det ofta kan kännas utmanande att bygga en högpresterande kultur. Många chefer uttrycker att det kan bli stressigt att hålla medarbetarsamtal, då traditionella processer för medarbetarsamtalen ofta är rigida och inte tillåter uppriktig feedback. Något som i sin tur hade kunnat bidra till bättre prestationer.

Nyheterna i Personios produkt Prestation och utveckling gör HR-team – och chefer – mer effektiva genom att låta dem skapa processer som matchar organisationens unika kultur. Personios uppgraderade lösning förser HR med strukturerade men ändå mycket anpassningsbara processer för prestationscykler, samt möjliggör enkel åtkomst till kunskap för alla intressenter så att de kan fatta bättre och snabbare medarbetartalangbeslut. Detta innebär att arbetet minskas väsentligt – HR-chefer kan anpassa prestationscykler när de är på språng, med medarbetaruppdateringar som automatiskt visas och kan åtgärdas med ett klick.

Workflow Automation: anpassade arbetsflöden och mallar

HR-team måste hantera den administrativa överbelastning som det innebär att manuellt hantera hundratals affärsprocesser i olika system och team. För att ta itu med dessa utmaningar gör nya funktioner i Personios lösning för Workflow Automation det möjligt för HR-team att systematisera de bästa affärsprocesserna och köra dem i stor skala.

De nya funktionerna i Workflow Automation inkluderar förbyggda mallar som standardiserar vanliga affärsprocesser med intuitiva och justerbara steg. Ytterligare funktioner inkluderar ett verktyg som möjliggör för HR-team att utforma anpassade arbetsflöden utifrån deras affärsbehov och en kontrollpanel som hjälper dem att hålla reda på hur deras arbetsflöden utvecklas. Och snart kommer en omdesignad inkorg som lyfter fram kritiska uppgifter med alla detaljer som teamen behöver för att fatta snabba beslut och hålla dessa arbetsflöden enkla.

Dessa uppdateringar och nyheter kommer vid en tidpunkt då ny kunddata från Personio visar att HR-team som använder plattformen i genomsnitt upplever en 38% förbättring av sin produktivitet och en genomsnittlig 31% kostnadsbesparing inom HR. Organisationer som använder Personio upplevde också en genomsnittlig månatlig tidsbesparing för anställda med 42% och en 22% förbättring av medarbetarnöjdheten.²

För en detaljerad översikt över “What’s new with Personio” det här kvartalet, inklusive demonstrationsvideor av produkten, besök den här hemsidan.

¹ Personio-studie: Workforce Pulse 2024: Så löser du personal- och engagemangsrelaterade utmaningar (publicerad i augusti 2024)

³ Personio-studie: The Power of Personio Report (publicerad augusti 2024)

Om Personio:

Personio är en allt-i-ett HR-plattform som frigör människors potential i små och medelstora företag. Med ett förtroende hos över 12 000 organisationer med över 1 miljon medarbetare tillsammans driver Personio produktiviteten hos HR-team, chefer och medarbetare genom att förbättra HR-processer och stärka medarbetarupplevelsen. Vår produkt utvecklas ständigt och gör Personio till det självklara valet för organisationer som vill uppgradera sin medarbetarplattform såväl nu som i framtiden.

Läs mer om vår produkt eller hur du blir en del av våra team i Munchen, London, Madrid, Dublin, Berlin, Barcelona, New York, Amsterdam eller på distans här: www.personio.com

Contact:
Personio SE & Co. KG