L&L Products introduceert een nieuwe familie van InsituCore™-schuimmaterialen gericht op het optimaliseren van het produktieproces van (3D) sandwichpanelen

InsituCore™ (Photo: Business Wire)

ROMEO, Michigan--()--L&L Products introduceert een nieuwe lijn van InsituCore™ schuimmaterialen voor lichtgewicht composietproduktie. De InsituCore™ Foaming Core Technologie bestaat uit een familie van door warmte geactiveerde schuimmaterialen die voldoende interne druk genereren om in een produktiestap 3D-onderdelen te maken die zowel licht als sterk/stijf zijn in een eenvoudig en kosteneffectief proces.

Geplaatst tussen bijvoorbeeld glas- of koolstofvezellagen in een verwarmde matrijs schuimt het InsituCore™ materiaal op en vult de matrijsholte. Dit maakt het mogelijk om in één stap onderdelen te vormen zonder tijdrovende (na-)bewerkingsprocessen of autoclaafapparatuur. Vergeleken met traditionele productie- en bewerkingsmethoden zoals RTM (met een voorfabriceerde schuimkern) of blaasvormen resulteert het gebruik van InsituCore in veel snellere cyclustijden en minder materiaalafval. Productieprocessen worden dus geoptimaliseerd doordat secundaire bewerkingen en assemblage overbodig worden.

“InsituCore™ is een ideaal alternatief voor traditionele produktie- en bewerkingsmethoden die lang onveranderd zijn gebleven,” zegt Blake Synnestvedt, ontwikkelingsdirecteur bij L&L Products North America. “De (3D) sandwichpaneelindustrie is toe aan een innovatieve oplossing die afval vermindert en procestijden verbetert; InsituCore™ maakt dat mogelijk. Wij kijken we ernaar uit om klanten te helpen alle voordelen van InsituCore™ te kunnen benutten om aan hun specifieke behoeften te voldoen en verwachten dat dit produkt in de toekomst op grote schaal in de praktijk wordt getest en gebruikt.”

Mogelijke toepassingen voor deze technologie zijn onder andere sportartikelen, vliegtuig- en treintafels, komplexe geïsoleerde panelen en onderdelen voor de auto-industrie.

Als onderdeel van de nieuwe famile introduceert L&L Products zijn eerste twee commerciële producten: InsituCore™ L-9008 en L9080. InsituCore L-9008 is een thermohardend schuimmateriaal dat een stijve kern vormt en daarmee een zeer stijf sandwich paneel mogelijk maakt. Daarentegen is InsituCore™ L-9080 een thermoplastisch schuimmateriaal dat flexibelere sandwichpanelen met een hoge graad van duurzaamheid creëert. Dit materiaal kan worden hergebruikt.

Ga voor meer informatie over InsituCore™ naar InsituCore.llproducts.com.

About L&L Products

L&L Products combineert expertise in materiaalontwikkeling, geavanceerde modellering van de (eind)toepassingen en optimalisatie van productieprocessen om voor klanten unieke akoestische en struktuuroplossingen te ontwikkelen voor toepassing in de auto-industrie, bedrijfsvoertuigen, lucht- en ruimtevaart, bouw en consumentenproducten. Al bijna 70 jaar werken onze ervaren wetenschappers en ingenieurs samen met klanten over de hele wereld om producten lichter, sterker en stiller te maken. Tegenwoordig heeft L&L wereldwijd meer dan 1200 werknemers, 10 produktiefaciliteiten en vestigingen in 15 landen. Ga voor meer informatie naar www.llproducts.com.

InsituCore.llproducts.com
www.llproducts.com