het Nieuwe Arthur D. Little “Blue Shift Institute” rapport schetst 5 scenario's voor de toekomst van adaptatie aan de klimaatverandering

Arthur D. Little Blue Shift Institute Report Outlines 5 Scenarios for Future of Climate Change Adaptation (Graphic: Business Wire)

LONDEN--()--Wat het succes van de maatregelen ter beperking van de klimaatverandering ook zal zijn, bedrijven en de samenleving zullen zich moeten aanpassen aan een veranderende wereld. Om bedrijven te helpen bij strategieën voor hun adaptatie aan de klimaatverandering, heeft het Blue Shift Institute van Arthur D. Little (ADL) vandaag gepubliceerd “We zijn gedoemd, wat nu?”, een diepgaand verslag waarin vijf mogelijke scenario's voor adaptatie worden uiteengezet en relevante technologieën onder de aandacht worden gebracht.

Het rapport is gebaseerd op uitgebreide analyses, interviews met meer dan 40 internationale experts, enquêtes onder bedrijfsleiders en is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de World Intellectual Property Organization (WIPO) van de Verenigde Naties (VN).

Het werkt aan een "+3°C tegen 2100"-uitkomst voor klimaatverandering, gebaseerd op projecties van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) en gebruikt dit om vijf potentiële, niet-exclusieve scenario's voor de toekomst van adaptatie aan de klimaatverandering te onderbouwen:

• Groene gemeenschappen: Een wereld met schaarse hulpbronnen waarin grassroots-initiatieven floreren, bij gebrek aan ambitieuzere projecten; er is een aantrekkingskracht naar meer decentralisatie, circulariteit en soberheid
  • Eenzaam aan de top: hoog geconcentreerde en concurrerende industrieën waarin marktleiders het voortouw nemen bij de adaptatie om concurrentievoordeel op te bouwen en consumenten tevreden te houden, terwijl ze onder toenemende beperkingen functioneren
  • Wilde Groene Westen: Een creatieve chaos waarin overal private adaptatie-initiatieven ontkiemen, gevoed door privaat kapitaal en hype, zonder overkoepelende strategie of consistentie
  • Kijk Niet Omhoog: Een sombere toekomst waarin noch klanten, noch financiële instellingen zich hebben aangepast aan de nieuwe klimaatrealiteit, waardoor er niets anders overblijft dan snelle oplossingen en crisismanagement
  • Adaptatie Golf: Een wereld waarin adaptatie de norm en de nieuwe valuta is, verwachtingen bijgestelt zijn, nieuwe markten en nieuwe differentiatie behoeften zijn gecreëert, en er mogelijk overontwikkeling plaatsvindt

Voor elk van deze toekomsten schetst het rapport de functionele verwachtingen en relevante technologieën om adaptatie te stimuleren. Daarnaast omvat het "no regret"-oplossingen, ontsluitende technologieën en capaciteiten die van vitaal belang zullen zijn, wat de toekomst ook brengt, en waarin bedrijven nu moeten investeren.

Dr. Albert Meige, Global Director van Blue Shift bij Arthur D. Little, merkt op: "Wanneer leidinggevenden worden geconfronteerd met toekomstige technologische keuzes, moeten ze vaak drie uitdagingen aanpakken: complexiteit, snelheid en cognitie. Adaptatie aan de klimaatverandering is niet anders. Het is complex omdat de klimaateffecten lokaal, multifactorieel en zeer variabel zijn; en omdat er een groot aantal aanpassingstechnologieën beschikbaar zijn. Door deze mogelijke scenario's te modelleren, willen we de complexiteit doorbreken en CEO's een duidelijke leidraad bieden voor de potentiële technologieën die hun adaptatie vereist."

Dr. Peter Oksen, Senior Program Officer bij de World Intellectual Property Organization (WIPO) GREEN, merkt op: "Dit rapport biedt een verfrissende nieuwe invalshoek voor klimaatactie aan, namelijk die van bedrijven en hun prioriteiten om zich aan te passen aan een uitdagende toekomst. Het biedt de op scenario's gebaseerde context voor de technologieën die door WIPO GREEN worden samengevat en onderstreept de essentiële rol van innovatie bij het vormen van een duurzame toekomst. Door de functionele verwachtingen en sleuteltechnologieën die nodig zijn voor de adaptatiein detail te beschrijven, benadrukt het rapport de noodzaak om technologische vooruitgang te integreren in onze zakelijke, economische en beleidskaders om de klimaatverandering effectief te bestrijden."

We zijn gedoemd, wat nu? kan hier worden geraadpleegd: https://tinyurl.com/4w35xahm

Cate Bonthuys
Catalyst Comms