INTRESO richt de schijnwerpers op duurzame alternatieven nu de EU een verbod op sulfurylfluoride overweegt

ANTWERPEN, België--()--De International Treatment Solutions (INTRESO) Group heeft het Permanent Comité voor Biociden van de Europese Commissie (SCBP = Standing Committee on Biocidal Products) aangeschreven om de beschikbaarheid te benadrukken van veilige, doeltreffende en ecologisch duurzame alternatieven voor sulfurylfluoride, vooruitlopend op een bijeenkomst die op 21 juni doorgaat, waar men een verbod wil overwegen van dit chemische product, gebruikt als behandeling ten behoeve van houtconservering [PT8], en als insecticide en acaricide om insecten en spinachtigen onder controle te houden [PT18].

Op 21 juni zullen vertegenwoordigers van de EU-lidstaten stemmen over een voorstel om het gebruik te verbieden van sulfurylfluoride, een bijzonder schadelijk synthetisch broeikasgas met een aardopwarmingsvermogen dat 4500 keer hoger is dan dat van koolstofdioxide, voor deze fumigatiedoeleinden. In wat beschouwd kan worden als een effectief verbod, overweegt de EU om goedkeuringen in te trekken voor voortgezette biocide toepassing van sulfurylfluoride, wegens een gebrek aan gegevens over de potentiële risico's die dit chemische product voor de menselijke gezondheid stelt.

INTRESO Group produceert BLUEFUME™, een zeer doeltreffend en ecologisch duurzame drop-in vervanger voor sulfurylfluoride. BLUEFUME™ is de nieuwste iteratie van een uitgeprobeerd en getest chemisch product, HCN, dat al decennialang over de hele wereld met succes wordt gebruikt. Het product van INTRESO Group is in heel wat markten volledig goedgekeurd, onder andere in de EU, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Nieuw-Zeeland, Maleisië, Marokko en Zuid-Afrika. Het werd onlangs nog aan zeer strenge testen en goedkeuringsprocessen onderworpen in Australië in 2023, gevolgd door de wettelijke goedkeuring van het product, waarbij indrukwekkende resultaten werden aangetoond ten overstaan van de nieuwste normen.

BLUEFUME™ is doeltreffend en goedkoop, het ontbindt in stoffen die in de natuur voorkomen, wat betekent dat het ook een veel lagere milieuvoetafdruk heeft in vergelijking met sulfurylfluoride.

Sulfurylfluoride is niet alleen een biocide product, het is ook een gewasbeschermingsmiddel voor de behandeling van boomstammen die uit de EU geëxporteerd worden. In dit geval is ethaandinitril (EDN™), een eigen product van INTRESO Group, eveneens een bijzonder doeltreffend en ecologisch duurzame drop-in vervanger voor sulfurylfluoride, dat al werd goedgekeurd voor de fumigatie van timmerhout en houtproducten in landen zoals Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Korea, Maleisië, Uruguay, Zuid-Afrika en Turkije. EDN werd ook verschillende jaren na elkaar met succes gebruikt in de Tsjechische Republiek onder een toelating voor noodgebruik tijdens de recente uitbraak van een schorskeverplaag. Dit toont aan dat andere, belangrijke landbouwexporteurs sneller in actie kwamen dan de EU om alternatieve chemicaliën goed te keuren die voldaan aan strikte, moderne normen inzake veiligheid en het milieu.

Wat de mogelijke nieuwe beperkingen op het gebruik van sulfurylfluoride in de EU betreft, gaf Kade McConville, Executive Director van INTRESO Group, volgend commentaar:

De beweringen dat er geen bijzonder doeltreffende alternatieven voor sulfurylfluoride beschikbaar zijn voor gebruik als biocide en gewasbescherming, zijn gewoonweg niet waar. Onze producten, waaronder EDN™ en BLUEFUME, zijn drop-in vervangers die bewezen hebben dat zij onder een ruimere waaier klimaatcondities efficiënt zijn in vergelijking met sulfurylfluoride.

Nu er steeds meer bewijs is van de schadelijke gevolgen voor de menselijke gezondheid en voor de planeet door toedoen van sulfurylfluoride, is het van vitaal belang dat de beslissingnemers van de EU overwegen en begrijpen dat er reeds alternatieve oplossingen gebruiksklaar beschikbaar zijn voor toepassing in Europese fumigatie, en dat terwijl sulfurylfluoride een instrument is, dit niet het enige instrument in de gereedschapskoffer is.

Vooruitlopend op deze cruciale stemming, heb ik de Commissie aangeschreven om duidelijk te maken dat onze innovatieve, ecologisch duurzame oplossingen al een effectief alternatief voor sulfurylfluoride bieden in toekomstgerichte landen met een aantal van de strengste normen inzake bioveiligheid, waaronder Australië en Nieuw-Zeeland.”

Achtergrond

• Fumigatie is van fundamenteel belang om te beschermen tegen risico's voor invasieve plagen veroorzaakt door de internationale handel in grondstoffen, waarbij Europa geconfronteerd wordt met een nooit eerder geziene omvang wat uitbraken van schorskeverplagen in naaldbossen betreft1.
  • Sulfurylfluoride, het meest gebruikte fumigatiemiddel in de EU, heeft een aardopwarmingsvermogen (GWP) dat 4500 keer hoger is dan dat van koolstofdioxide.
  • Gebruik van sulfurylfluoride stijgt steeds meer over de hele wereld.
  • Onderhandelingen over de F-Gas Verordening van de EU, goedgekeurd in maart 2024, resulteerde in nieuwe voorschriften voor bewaking en terugwinning, en overwogen een volledig verbod.
  • EDNTM heeft een GWP die meer dan 4400x lager is dan die van sulfurylfluoride.
  • Voor meer informatie over INTRESO: www.intreso.com

Kade McConville, kade.mcconville@draslovka.com