Deskundigen kwamen bijeen in Yuanmou, China om de verdere bescherming en bevordering van de oorsprong van de Chinese beschaving te bespreken

The forum titled “Exploring the Origins of Chinese Civilization in Yuanmou” was held on October 24th in Yuanmou County, Chuxiong Yi Autonomous Prefecture, Yunnan Province, China. (Photo: Business Wire)

YUANMOU, China--()--Het forum met de titel 'Onderzoek naar de oorsprong van de Chinese beschaving in Yuanmou' werd gehouden op 24 oktober in Yuanmou County, autonome prefectuur Chuxiong Yi, provincie Yunnan, China.

Het forum bracht, als sleutelevenement van de Creative Yunnan Culture Industries Expo, tientallen gerenommeerde experts en wetenschappers uit het hele land samen om de digitalisering van culturele relikwieën te onderzoeken. Het doel was om de culturele relikwieën populair te maken, de culturele creativiteit te bevorderen, de culturele industrieën te versterken en cultuur met toerisme te integreren.

Terwijl Zeng Yan, minister van de publiciteitsafdeling van het provinciale CPC-comité van Yunnan, en Liu Yong, CPC-partijsecretaris van het Chuxiong-comité in Yunnan, beiden de openingsceremonie bijwoonden en toespraken hielden, bracht topexpert Shan Jixiang, voormalig directeur van het Staatsbestuur van Cultureel Erfgoed en voormalig directeur van het Paleismuseum, zijn felicitaties over via een videotoespraak.

Met als thema 'Digitaliseren van culturele relikwieën: het bevorderen van hun actieve gebruik, behoud en erfgoedbescherming', had het forum als doel de bevordering van: theoretisch onderzoek met betrekking tot de oorsprong van de Chinese beschaving; de constructie en exploitatie van nationale archeologische vindplaatsen; onderzoek en strategische benaderingen van de ontwikkeling van de culturele industrie; en academische discussies over studies van de oude mensheid. Het streeft ernaar het identiteitsgevoel, de erkenning en de invloed van de stad Chuxiong als het voorouderlijk thuisland van de oosterse mensheid te versterken.

Hoewel Yuanmou en de Verboden Stad in Beijing ver uit elkaar liggen, delen beide plaatsen een sterke toewijding aan de creatieve transformatie en innovatieve ontwikkeling van een uitstekende traditionele Chinese cultuur. Ze hebben meerdere uitwisselingen gedaan en discussies gevoerd, en de volgende stap zal het intensiveren van de samenwerking op gebieden als de ontwikkeling van culturele en creatieve producten inhouden.

Daarom hield Shi Xiumin, onderzoeker van het Paleismuseum, tijdens de openingsceremonie van het forum een presentatie. Daarnaast introduceerde An Lei, expert van de Staatsadministratie voor Cultureel Erfgoed, de planningsstatus van het Yuanmou Hominid Site National Archaeological Park.

Tijdens het forum werden ook twee parallelle sessies gehouden. De ene was ‘Van de oudheid tot de beschaving, activering en behoud van culturele relikwieën’ en de andere ‘Digitale empowerment van culturele industrieën, het traject en het mechanisme van cultuur ter ondersteuning van de revitalisering van het platteland.’

Op het forum kon men getuige zijn van een reeks vruchtbare samenwerkingen met betrekking tot onderzoek en bevordering van de Yuanmou Man-cultuur. Veel organisaties of instellingen zoals Yunnan Provincial Radio and Television, Yunnan Provincial Federation of Social Sciences, Yunnan Daily Press Group en Yunnan Publishing Group, ondertekenden samenwerkingsovereenkomsten met Chuxiong.

Bovendien hebben de deelnemers aan het forum gezamenlijk het 'Initiatief ter bevordering van de bescherming en het gebruik van culturele relikwieën in Yuanmou' uitgebracht.

Lu Zhang
TEL.: 0755 8435 6030