MyHeritage neemt Geni.com over en haalt $25 miljoen op in nieuwe investeringsronde

Stamboomnetwerk neemt concurrent over en vordert met internationale expansie middels nieuw kapitaal

Founder and CEO of MyHeritage, Gilad Japhet (Photo: Business Wire)

ALMERE, Nederland & TEL AVIV, Israel--()--MyHeritage, het populaire netwerk voor familiegeschiedenis, kondigt vandaag de overname aan van concurrent Geni.com en sluiten een nieuwe investeringsronde van $25 miljoen geleid door Bessemer Venture Partners (BVP) met de huidige investeerders Index Ventures en Accel Partners. Tevens voegen David Sack, oprichter van Geni.com en BVP Partner Adam zich bij de Raad van Bestuur van MyHeritage.

De acquisitie versterkt MyHeritage's positie als een sterke globale speler in de markt van familiegeschiedenis en brengt haar nog dichter bij haar visie om families wereldwijd te helpen hun familiegeschiedenis online op te maken en te delen. De aankoop van Geni.com is de achtste en grootste van MyHeritage sinds de lancering van haar online sociaal netwerk in 2005. MyHeritage's netwerk breidt hiermee uit tot 72 miljoen geregistreerde gebruikers, 1,5 miljard profielen en 27 miljoen stambomen en bevat daarmee de meest internationaal gevarieerde content voor familiegeschiedenis ter wereld.

Het nieuwe kapitaal zal door MyHeritage gebruikt worden om de groei te stimuleren van haar datacollectiediensten, wereldwijde uitbreiding van de commerciële activiteiten, de werving van significante Europese historische collecties en het opzetten van een wereldwijd crowd-sourcingproject. De investering stelt MyHeritage tevens in staat additionele M&A-activiteiten uit te voeren en haar globale marketinginspanningen te vergroten. Met de sluiting van de laatste investeringsronde komt het totaal aan opgehaalde investeringskapitaal door MyHeritage tot zover op $49 miljoen.

“Het ontdekken en bezig zijn met stamboomonderzoek is zowel een tijdloze als universele hobby beoefend door honderden miljoenen mensen over de hele wereld. Ik heb zelf mijn stamboom uitgebreid tot meer dan 2500 personen”, zegt BVP partner Adam Fischer. “Het freemium model van MyHeritage/Geni maakt niet alleen online familieonderzoek toegankelijk voor de gewone gebruiker, maar onderstreept tevens de waarde van de door gebruikers toegevoegde content aan het productaanbod, welke dagelijks toeneemt. Als dé internationale marktleider met een fanatiek expansieplan, zien wij enorme waarde in hun abonnementenservice en zijn erg enthousiast om nauw met Gilad en zijn team verder te werken aan hun succes.”

“Het nieuws van vandaag leidt tot een groot keerpunt in de markt van familiegeschiedenis en biedt ons significante nieuwe bronnen om ons marktleiderschap uit te breiden en nog meer waarde te bieden aan families over de hele wereld”, zegt oprichter en CEO van MyHeritage, Gilad Japhet. “Het gevestigde, innovatieve en 'sociale' merk Geni.com is een logische toevoeging voor MyHeritage en samen kijken wij er naar uit om gezamenlijk familieonderzoek naar nieuwe hoogte te brengen. In de afgelopen paar jaar heeft ons toegewijde team MyHeritage omgetoverd van een zolderkamer-start-up tot een succesvolle dynamische en wereldwijde onderneming. Met nieuw groeikapitaal, indrukwekkend nieuw talent van Geni en nieuwe bestuurders van wereldklasse in onze Raad, kijken wij uit naar het vervullen van ons potentieel en volbrengen van onze taak om familiegeschiedenis op een wereldwijd niveau aan de man te brengen.”

Geni.com is opgericht in 2007 en bekend geworden door haar pioniersrol in gezamenlijk stamboomonderzoek met de nadruk op het creëren van de Wereldstamboom en heeft veel aanhang in Amerika. Geni.com zal als een apart merk voortbestaan, opererend vanuit hun kantoor in Californië, Amerika, wat tevens zal dienen als belangrijke locatie voor de Techniekafdeling van MyHeritage in Amerika, nevens het Amerikaanse Contentkantoor in Utah. Het gehele team van Geni.com zal overgaan in MyHeritage.

De diensten van MyHeritage en Geni.com zullen aanvankelijk apart blijven bestaan. MyHeritage is voornemens om gebruikers de mogelijkheid te geven op beide platformen familieonderzoek te doen, wat tot nieuwe ontdekkingen kan leiden en ook meer waarde toevoegt voor de gebruikers van beide diensten.

Gebruikers van beide websites zullen lang verloren gewaande familieleden en nieuwe verwanten kunnen ontdekken middels de Smart Matchingtechnologie van MyHeritage, welke gemeenschappelijke verwantschap tussen stambomen opspoort. Om nog meer kleur toe te voegen aan de stambomen van Geni.com-gebruikers, zal MyHeritage de recent gelanceerde Record Matchingtechnologie (welke vergelijkingen zoekt tussen historische documenten, zoals geboorte-, overlijdens-, volkstellings-, en immigratieregisters en stambomen) ook mogelijk maken voor hun gebruikers.

MyHeritage zal tevens overige manieren bekijken om haar gebruikers te helpen met hun onderzoek door hen de mogelijkheid te geven te participeren in de Wereldstamboom van Geni.com, waarbij zij volledige controle hebben over hun eigen aparte en besloten stamboom op MyHeritage. Geni.com-gebruikers zullen gebruik kunnen maken van het productaanbod van MyHeritage waaronder de DNA-tests voor genetisch genealogisch onderzoek.

Geni.com-oprichter David Sacks, een vermaard ondernemer en recent de CEO en oprichter van Yammer (verkocht aan Microsoft in Juni 2012 voor $1,2 miljard) zal zich voegen bij de Raad van Bestuur. David vult het MyHeritage-management goed aan met zijn visionaire blik en scherp oog voor productontwikkeling.

“Bij het opbouwen van Geni hebben wij in de loop der jaren geleerd dat er drie dingen zijn die consumenten willen hebben in de genealogiewereld: documenten, besloten stambomen en een wereldstamboom. Deze overname brengt al die delen bij elkaar om tot het meest complete aanbod te komen in het genealogielandschap. Tezamen met MyHeritage kijken wij uit naar het volbrengen van Geni's missie om de mensheid met elkaar te verbinden met slechts één stamboom”, zegt oprichter van Geni.com David Sacks.

= Einde persbericht =

Over MyHeritage

MyHeritage.com is een stamboomnetwerk dat miljoenen families wereldwijd helpt om hun familiegeschiedenis online te ontdekken en delen. MyHeritage biedt als pionier in het toegankelijk maken van familiegeschiedenis voor families wereldwijd, gebruikers innovatieve sociale middelen en een gigantisch aanbod aan historische data. De website is beschikbaar in 38 talen. Voor meer informatie zie www.myheritage.nl.

Over Geni.com

Geni is een online gemeenschap van gewone en gevorderde familieonderzoekers die samenwerken aan een Wereldstamboom. Leden kunnen familieleden uitnodigen om hen te helpen profielinformatie, documenten, foto's en video's toe te voegen. Zij kunnen ontdekken hoe zij verwant zijn aan bekende personen, historische figuren en andere personen in de Wereldstamboom. Geni is opgericht door David Sacks, de voormalige COO van PayPal en oprichter van Yammer Inc.

www.geni.com

Over Bessemer Venture Partners

Bessemer Venture Partners (BVP) is een wereldwijd durfkapitaalbedrijf (venture capital) met kantoren in Silicon Valley, Cambridge, Massachusetts, New York, Bombay en Herzliya, Israël. BVP biedt het breedste platform aan in durfkapitaal verspreid over industrieën, gebieden, generaties en diverse stadia in bedrijfsgroei. Van Staples tot Skype, VeriSign tot Yelp, LinkedIn tot Pinterest, BVP heeft bedrijven ondersteunt en helpen ontwikkelen tijdens moeilijke economische tijden. Meer dan 100 bedrijven waar BVP in geïnvesteerd heeft hebben de kapitaalmarkt in Noord Amerika, Europa en Azië betreden.

www.bvp.com

Over Index Ventures

Index Ventures is een toonaangevend wereldwijd durfkapitaalbedrijf en investeert sinds 1996 in technologie en biotechnologie. Vanuit hun kantoren in Genève, Londen en San Francisco ontdekt en ondersteunt Index Ventures graag de meest ondernemende teams die wereldwijd de markt beïnvloeden. Voor meer informatie over haar investeringen van start- tot groeifase, zie www.indexventures.com.

Over Accel Partners

Accel Partners is opgericht in 1983 en heeft een lange geschiedenis in samenwerkingen met voortreffelijke ondernemers en managementteams om ondernemingen van wereldklasse op te bouwen. Accel investeert thans wereldwijd met toegewijde teams en marktgerichte strategieën voor lokale gebieden vanuit kantoren in Palo Alto, Londen, New York en Bangalore alsook in China vanuit haar samenwerking met IDG-Accel. Accel heeft in meer dan 500 bedrijven geïnvesteerd, vele hebben hun voetsporen achtergelaten als Angry Birds (Rovio), ComScore, Facebook, Groupon, Kayak, Playfish, QlikTech, Spotify en Wonga. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Accel Partners via www.accel.com of de Facebookpagina op www.facebook.com/accel.

Pers Nederland
Denie Kasan, Country Manager voor MyHeritage
Tel: +31615617365 || Email: denie@myheritage.com
Zie ook de Media Kit via http://blog.myheritage.nl/media-kit