Ontex voltooit de overname van de afdeling voor persoonlijke hygiëne van Hypermarcas

• Bezorgt Ontex toonaangevende positie op een groeiende markt
  • Verhoogt de omzet uit merken van Ontex tot meer dan 50 %

AALST–EREMBODEGEM, België--()--Koersgevoelige Informatie:

Ontex (Euronext Brussels: ONTEX), een vooraanstaande wereldwijde fabrikant van producten voor persoonlijke hygiëne, heeft de overname afgerond van de afdeling voor persoonlijke hygiëne van Hypermarcas S.A. (hierna “afdeling persoonlijke hygiëne van HM” genoemd). De overeenkomst voor de overname werd eerder al aangekondigd op 23 december 2016 en de vereiste voorwaarden zijn nu vervuld.

Na de succesvolle integratie van Grupo Mabe in 2016 ondersteunt de overname van de afdeling persoonlijke hygiëne van HM de strategie van Ontex: we breiden ons groeiplatform op het Amerikaanse continent uit naar Brazilië, verhogen de omzet uit de merken die eigendom zijn van Ontex en krijgen toegang tot een snel groeiende markt.

De afdeling persoonlijke hygiëne van HM is de marktleider in de categorie van incontinentieproducten voor volwassenen en heeft een stevige positie als de nummer drie in babyverzorgingsproducten in Brazilië, de op drie na grootste markt voor hygiëneproducten ter wereld. De pro-forma niet geauditeerde netto omzet voor het boekjaar 2016 bedraagt R$1,2 miljard in overeenstemming met de algemeen aanvaarde boekhoudprincipes in Brazilië. In de toekomst zal meer dan 50 % van de omzet van de Ontex Groep gerealiseerd worden buiten West-Europa en zal meer dan 50 % van de omzet van de Groep komen van merken die eigendom zijn van Ontex1. Deze twee belangrijke mijlpalen bevestigen dat Ontex grote stappen blijft zetten in zijn overgang naar een vooraanstaande internationale consumentenonderneming.

De afdeling persoonlijke hygiëne van HM heeft een portefeuille van sterke plaatselijke merken die alle segmenten van de incontinentieproducten voor volwassenen en babyverzorgingsproducten omvat:

Incontinentieproducten voor volwassenen

• Bigfral – de marktreferentie van incontinentieproducten voor volwassenen
  • AdultMax – het instapaanbod

Babyverzorgingsproducten

• PomPom – een hoogstaand aanbod met een traditie van bijna vijftig jaar
  • Cremer – een sterk aanbod in het middensegment
  • Sapeka – een regionale marktleider in het goedkopere segment

CEO Charles Bouaziz: “Ik ben blij dat we deze interessante deal hebben afgerond en dat we nu onze collega's van de afdeling persoonlijke hygiëne van HM kunnen verwelkomen bij Ontex als onderdeel van onze divisie Americas Retail. De afdeling heeft de voorbije jaren sterke resultaten geboekt bij klanten en consumenten in Brazilië. We kijken ernaar uit om met hen samen te werken en zo de portefeuille van het merk verder te ontwikkelen en operationele synergieën te leveren.”

Vergoeding

De overeengekomen bedrijfswaarde voor de afdeling persoonlijke hygiëne van HM bedroeg R$1 miljard (€305 miljoen2). Na de gebruikelijke aanpassingen voor de netto-schuld, werd dit bedrag betaald met beschikbare cash en via bestaande en nieuwe kredietlijnen.

De afdeling persoonlijke hygiëne van HM zal in de resultaten van Ontex worden geconsolideerd vanaf 1 maart 2017.

Over Ontex

Ontex is een toonaangevende producent van persoonlijke hygiëne wegwerpartikelen, gaande van baby luiers tot producten voor vrouwelijke hygiëne en incontinentie bij volwassenen. De producten van Ontex worden verdeeld in meer dan 110 landen onder eigen Ontex merken alsook onder toonaangevende winkelmerken.

De groep stelt meer dan 8.000 personeelsleden tewerk, en is aanwezig in 25 landen. Ontex is genoteerd op NYSE Euronext Brussel en maakt deel uit van de BEL20® index en de STOXX® Europe 600.

VRIJWARINGSCLAUSULE

Dit persbericht kan “toekomstgerichte verklaringen” bevatten. Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen betreffende of gebaseerd op de huidige voornemens, meningen of verwachtingen van het management betreffende, onder meer, Ontex’s toekomstige bedrijfsresultaten en die van HM’s persoonlijke hygiëne activiteit, financiële conditie, liquiditeit, prospecten, groei, strategieën of ontwikkelingen in de sector waarin we operationeel zijn. Per definitie houden toekomstgerichte verklaringen risico’s, onzekerheden en veronderstellingen in waardoor de reële resultaten van toekomstige gebeurtenissen in belangrijke mate kunnen afwijken van de verklaarde of geïmpliceerde. Deze risico’s, onzekerheden en veronderstellingen kunnen het resultaat en de financiële effecten van deze plannen en gebeurtenissen hierin beschreven negatief beïnvloeden.

Toekomstgerichte verklaringen, die in dit persbericht worden vermeld met betrekking tot trends of huidige activiteiten, zijn geen waarborg dat deze trend en activiteiten in de toekomst zullen aanhouden. Wij gaan geen enkele verbintenis aan om de toekomstgerichte verklaringen te actualiseren, noch als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of andere. Men mag geen onterecht vertrouwen schenken aan toekomstige verklaringen, die enkel geldig zijn op de datum van dit persbericht.

De informatie in dit persbericht kan wijzigen zonder voorafgaandelijke melding. Geen waarborg, noch uitgedrukt of verondersteld, wordt gemaakt met betrekking tot de redelijkheid, de nauwkeurigheid of de volledigheid van de informatie opgenomen in dit persbericht en geen vertrouwen moet hieraan gehecht worden.

2 De betalingsverplichtingen van Ontex zijn uitgedrukt in Braziliaanse Reais. Alle €-bedragen in dit persbericht zijn berekend op basis van een EUR/BRL-koers van 3.2761

Ontex
VRAGEN VAN BELEGGERS